Wat vliegt te tijd! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu Wat vliegt te tijd! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu

Wat vliegt te tijd!

Door: Esther Schwieters

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Oktober 2013 | Malta, Sliema

Lieve allemaal,

Inmiddels al weer mijn 6e week op het mooie Malta en wat vliegt te tijd. Vooral die weekenden, we hebben nog zo veel plannen hier! Het weer begint helaas al wat minder te worden, het is wel leuk dat je nu aan de kleding kunt zien wie er Malees is en wie ''toerist''. De meeste Maltesers hebben alweer lange kleren aan en toeristen lopen in een kort broekje, slippers en een shirt. Ook ik wil nog niet toegeven aan mijn lange broek en dichte schoenen, ‘s morgens is het dan vaak wat koud, maar 's middags ben ik er weer blij mee.
Daarnaast hebben we ook al een aantal dagen regen gehad, je ziet echt dat de wegen en de Maltesers hier niet voor gemaakt zijn. Er zijn bijna geen putten, dus de wegen lopen onder het water. En Maltesers rennen (als ze echt weg moeten) of blijven lekker binnen.

Ik zal jullie even een indruk geven wat van ik deze week allemaal gedaan heb:

Woensdag 2 Oktober
Vandaag hadden we stage van 10 tot 15.00 uur. Verder weinig bijzonders. We beginnen met goedemorgen zeggen en een kort praatje met de cliënten en collega's en overleggen wat we gaan doen. Daarna drinken klaar zetten voor de cliënten die voor de dagopvang komen. Meestal gaan we dan tussen de cliënten zitten, we tekenen samen met ze of knutselen. Als de cliënten komen voor de dagopvang geven we ze wat drinken en gaan we activiteiten met ze doen, zoals tekenen, puzzelen, tv kijken of een praatje maken. Ook komen ze zo af en toe een praatje met ons maken, in hun beste Engels. Voor de meeste cliënten is Engels erg moeilijk. Maar je merkt wel dat ze het leuk vinden om met je te praten. Om 12.00 uur gaan we eten, ze eten bij ons altijd warm tussen de middag dit wordt gemaakt door een kok. Na het eten is er een wc ronde voor de cliënten. Daarna gaan we met ze tv kijken tot dat het 2 uur is. Om 2 uur worden ze met een busje naar huis gebracht. Wij hebben dan een pauze, we zitten altijd lekker in het zonnetje in de tuin van stage. Daarna helpen we de kok: we wassen af, schillen uien of appels. Daarna helpen we met de groep die logeert op onze stage, zij slapen van 13.00 tot 15.30. We halen ze uit bed, geven ze thee en vermaken ze door te tekenen of te puzzelen. Om 17.00 uur zijn we vrij en met een beetje geluk zijn we dan om 18.30 thuis.

Donderdag 3 Oktober
Precies over een maand, gaan we weer naar huis. Stiekem hoop ik dat deze maand lang zal duren, maar ik weet dat hij zo om is. Natuurlijk is ook fijn om weer naar huis te gaan, gezellig weer iedereen zien, vertrouwde omgeving en Nederlands. Maar voor nu vermaak ik me nog prima in Malta.
Vandaag hadden we stage, van 10 tot 17 uur. We hebben vandaag veel gemaakt voor Halloween, wat ze hier groot vieren met de cliënten.

Vrijdag 4 Oktober
De vrijdag is altijd een erg lange maar vooral gezellige dag! We beginnen deze vrijdag met een beetje bijslapen van de week. Om 15.00 uur begonnen de lessen, ik had een nieuwe lerares. Toen de les begon heb ik meteen gevraagd of ik naar het volgende niveau mocht, ze vond dat ik erg goed sprak en dat mocht dus ook. Dus vanaf de volgende les een niveau hoger, erg trots op mezelf! Na school te hebben gehad gingen we eten bij Saskia, Milo en Kim. We aten soep en pizza. De Familie en vriend van Manon kwamen ook, erg gezellig en leuk om ouders te zien van mensen waar je veel mee optrekt. De moeder van Manon had een Indisch gerecht met rijst en ei gemaakt. Een erg gezellige avond gehad!

Zaterdag 5 Oktober
Vandaag ging ik samen met Saskia, zij is ook een scout in Nederland, naar de scout shop. We waren erg benieuwd hoe dat er hier uit zou zien. Het was een camping winkel, waar ze veel dingen verkochten voor scouting. Erg leuk om te zien. Daarna gezellig met Saskia Valleta in geweest en heerlijk op een terrasje ergens gezeten. Om 15.00 uur hadden we ook met de andere Nederlanders afgesproken. Er was vandaag een groot feest in Valletta, met veel muziek op staat en alle musea waren gratis te bezoeken. We zijn in een grote kerk, het regerings gebouw en een museum geweest. Ook hebben we de president van Malta gezien. Het was erg druk en er was een gezellige sfeer.

Zondag 6 Oktober
Vandaag hadden we op de planning staan om na de blau grotto en de tampels te gaan. Maar toen we wakker werden regende het behoorlijk. Na wat overleg met de andere Nederlanders, hebben we besloten om een film te kijken en samen pannenkoeken te eten. Een erg gezellige en vooral rustige dag!

Maandag 7 Oktober
Vandaag begon onze week stage weer, we hadden stage van 10 tot 17 uur. Op maandag moet ik altijd het meest wennen aan het Engels praten, na een weekend vaak alleen maar Nederlands is het echt weer inkomen. En toen we uit stage kwamen, hadden we nieuwe huisgenoten! Na bijna 2 weken een kamer voor 2 personen leeg gehad te hebben zijn er weer 2 nieuwe huisgenoten. Het zijn 2 Turkse meisjes, ze stelden zich meteen voor. We hebben even gezellig gekletst hoelang ze bleven en of ze alleen naar school gingen. Ze blijven voor 6 maanden in Malta voor hun Engels, als ze terug gaan naar Turkije gaan ze een Engels talige opleiding volgen waarvoor ze nu eerst Engels moeten leren. Ik kreeg van hun een compliment dat ik goed Engels sprak en ze vroegen of wij in Nederland ook Engels spraken.. nou nee.

Dinsdag 8 Oktober
Vandaag zijn we op stage druk bezig geweest met het maken van knutsel dingen voor Halloween. Inmiddels hangt de hele ruimte vol met heksen, pompoenen, spoken en vleermuizen. En collega's en wij bedenken nog steeds dingen om er bij te maken. Na stage hebben we gezellig gekletst met onze nieuwe huisgenoten. Ik merk wel dat het goed is voor je Engels om een hele avond in het Engels te moeten praten. Wat ik ook vind schelen is dat we het zelfde niveau hebben van Engels, hun vinden het niet erg als wij soms niet op een woord komen of hun niet snappen.

Woensdag 9 Oktober
Vandaag weer een dagje stage gehad. Ik had het idee om met een groepje cliënten te gaan verven, heb de spullen klaar gezet. Er waren een aantal cliënten die het erg leuk leken, deze hebben heerlijk zitten verven. Super mooi om ze zo te zien genieten en helemaal trots zijn op hun ''kunstwerk''. 'S avond voor het eerst onze oven gebruikt, we aten lekker pizza!

Nou dit was mijn week, hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen. Ik vond het wel erg leuk om jullie een indruk te geven van wat ik allemaal heb gedaan deze week.

Sal-ħin li jmiss u lovingly, Esther



  • 09 Oktober 2013 - 22:00

    Leonard:

    Hoi Esther!

    Blijft leuk om te lezen wat je zoal doet ginder:-) Wat een ervaringen doe je op! En erg fijn dat het Engels zo je zo goed afgaat, top! Pas maar op, straks ga je het echt leuk vinden:-)

    Godspeed, (kende je die al? Ik vind het heel mooi klinken...)

    Leonard

  • 09 Oktober 2013 - 22:24

    Meggie:

    hahaha, leuk weer om te lezen hoor,

    heb je al eens een processie meegemaakt?
    kan me herinneren dat we die voorbij zagen komen met veel bombarie, wel leuk om eens te zien

    zet m op met je Engels, hoe meer je spreekt hoe makkelijker het gaat, op een gegeven moment ga je zelfs in het Engels denken, dan wordt het echt leuk ;-)

    later, Meggie

  • 10 Oktober 2013 - 12:59

    Gaity:

    Lieve esther!

    wat weer een Super leuk verhaal, ik geniet er helemaal van. Hihi
    hier in Nederland begint de winter er echt aan te komen! 12graden nog maar!
    ook weer veel dagen met regen helaas.
    ik weet nu ook hoe ik pompoenen van papier moet maken! Wat een klus

  • 10 Oktober 2013 - 14:05

    Papa:

    Hoi es

    ben nog steeds supertrots op je, leuk zo je schrijft.
    Ga zo door en geniet ervan want je staat zo weer op schiphol

    xxx papa

  • 11 Oktober 2013 - 04:16

    Judith:

    Ha lieve Esther,

    Wat leuk om je verhaal weer te lezen! Zo te lezen heb je het nog erg naar je zin. Ik zou zeggen ga vooral genieten van de weken die je nog in Malta hebt.. Want wat je ook al zei, de tijd zal voorbij vliegen... En dat doet het ook!
    Je wordt wel heel creactief zo zeg!!
    Ik heb wel weer zin om je weer te zien meid! Maak er nu nog maar een paar mooie en gezellige weken van op stage en in de weekende!

    Veel liefs,
    Judith

  • 11 Oktober 2013 - 08:49

    Mama Margreet:

    Hoi lieve es,

    Hier even een berichtje van een jaartje oudere mama.
    Gisteren een super gezellige verjaardag gehad.Maar.......toch miste er eentje!!Tja zo gaat dat soms, en is eigenlijk ook een hele "gezonde "situatie!
    Geniet nog maar lekker even daar op het mooie Malta.Veel plezier met iedereen om je heen!!

    Heel veel liefs vanuit een herfstig Holland.
    Kussss mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Juli 2013
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 31836

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Wereld Jamboree Japan

24 Augustus 2013 - 02 November 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: