Eerste week stage! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu Eerste week stage! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu

Eerste week stage!

Door: Esther Schwieters

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 September 2013 | Malta, Sliema

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we al weer een week verder na het schijven van mijn vorige reisverslag. En wat vliegt hier de tijd...heb het idee dat ik hier nog maar 3 dagen zit onder wel dat het al bijna 2 weken zijn. Deze week hebben we ook weer veel leuke, interessante en nieuwe dingen gedaan. Ik zal jullie even per dag vertellen wat we allemaal gedaan hebben:

Vrijdag, Toen Petra en ik donderdag vond niet konden slapen omdat het zoo wam was zijn we een rondje gaan lopen door Sliema onze woonplaats. Tijdens dit rondje ondekte we een heel mooi groot overdekt winkelcentrum, deze was op dat moment natuurlijk gesloten. Op vrijdag morgen hebben Susannah, Petra en ik daar even geshopt. Ook zat er in het winkelcentrum een grote supermarkt, hier hebben we meteen maar even de nodige boodschappen gedaan. Toen we terug kwamen hebben we snel een broodje gegeten en zijn door gegaan naar school. We hadden les van 15.00 tot 18.30, dat was voorlopig de laastse keer school want we hebben vanaf dan alleen nog maar op Vrijdag les i.v.m Stage.
Toen de les bijna afgelopen was kreeg ik een brief, dat ik me moest melden bij een kantoor. Ik snapte er niks van maar ging daar maar netjes heen toen ik daar was zij een meneer dat ik naar de ik naar de politie moest...nee hoor er was een kaart voor mij uit Nederland! S'avond hebben we lekker pannenkoeken gebakken, deze smaken er goed!

Zaterdag ben ik samen met Saskia, Kim, Manon, Petra en Susannah naar Popeye village geweest. Dit is de plaats waar de film popeye is opgenomen. We zijn al vroeg met de bus vertrokken zodat we echt wat aan de dag hadden. Toen we daar aankwamen hoorde we meteen al gezellige muziek en kwamen de ''spelers'' uit de film naar ons toe. Ze vroegen waar wij vandaan kwamen, ze hebben ons de hele dag nog de Nederlanders genoemd als ze ons tegen kwamen. Popeye village is een klein dorpje en in elk huisje is wat na gebouwd bijv. een school of een winkeltje. Ook zat er een stuk zee bij met opblaas dingen, hier hebben we ons goed vermaakt. We hebben daar meegespeeld in een stukje film. We moesten allemaal een oude jurk aan en stukjes film opnemen, dit was erg leuk en gezellig om te doen.

Zondag: Het idee was op zondag naar de Markt in Valletta te gaan, we hebben rond gekeken in Valletta, maar konden helaas geen markt vinden. We hebben toen een broodje gehaald en hebben de bus richting onze stage gepakt. Even kijken waar we uitkwamen, waar we uit moesten stappen en wat de beste verbinden was. Om te voorkomen dat we maandag morgen geen idee hadden waar we heen moesten. Zondag zijn we op tijd naar bed gegaan, want maandag stond de wekker op 5.00 uur voor onze eerste stage dag!

Maandag: Om 5 uur ging de wekker, onze eerste stage dag kon beginnen. Iet wat gespannen maakten we ons klaar voor de eerste dag. Om 5.45 stonden we bij de bus uiteindelijk waren we om 7.45 bij onze stage. Toen we binnen kwamen legde ze ons uit dat het heel druk was op dat moment omdat 2 personen van de verpleging naar het ziekenhuis waren met een cliënt. We hebben ons voorgesteld aan het personeel dat we tegen kwamen, we vonden dat er heel veel personeel liep. Later kwamen we er achter dat voor elke taak iemand anders in dienst is, schoonmaken, bedden op maken, koken, verzorgen en de administratie. Ik ben hier dus alleen bezig met de cliënten. Ik wou een bed goed leggen maar dat werd niet echt gewaardeerd dat was iemand anders zijn taak. Later mochten we helpen in de keuken en moest ik op een gehandicapte jongen letten. Verder snapten Petra en ik heel weinig van wat er allemaal gebeurde, al het personeel liep door elkaar en praatte met elkaar in het Maltees. Ook de meeste cliënten kunnen alleen Maltees dat is erg lastig, hierdoor word contact maken ook moeilijker. Maltees is de taal die veel mensen hier spreken daar maken wij echt niks van. Toen wij pauze hadden, kwam de baas naar ons toe dat ze zo tevreden over ons waren! Ze hoefden niet in te zeggen dat we moesten werken...dit moesten ze bij eerdere stagiaires wel vertelde hij. Onderwel dat wij juist het gevoel hadden dat we juist meer in de weg liepen dan geholpen hadden omdat we er niet zo veel van snapten.

Dinsdag: Vandaag hadden we weer stage, we begonnen vandaag in de zorg. Ik vond dat het hier allemaal wat lomper gaat als in Nederland er word niks uitgelegd en ook met privacy wordt erg weinig rekening gehouden. Het is wel fijn, ik hoefde niet alleen te werken, ik werkte samen met een verzorgende daar. Toen alle cliënten geholpen waren ging we naar beneden en gingen wij dingen klaar zetten voor het dag programma. Tijdens het dag programma komen er ong. 16 cliënten voor opvang van 11.00 tot 14.00. Hier moesten Petra en ik vandaag bij helpen. Toen de cliënten binnen kwamen kregen ze wat drinken en een koekje. Ineens stonden er ongeveer 30 jongeren binnen, we hadden geen idee wat die kwamen doen. Maar ze gingen tussen de cliënten zitten en gingen met ze knutselen. Later hoorden we dat dit een soort uitwisseling was tussen Maltese en Italianse jongeren. Om 12 uur kregen alle cliënten eten, ik moest een man helpen met eten. Later kreeg ik een compliment normaal at hij heel slecht, maar hij had bij mij alles opgegeten. Toen moesten er een aantal cliënten naar de wc en om 2 uur werden ze weer met het busje naar huis gebracht. Ook Petra en ik waren om 2 uur vrij. Omdat we erg moe waren van de vele indrukken, zijn we s'avond erg op tijd gaan slapen.

Woensdag: Vandaag moesten we weer naar stage, we moesten beginnen om samen met een verzorgende van daar cliënten te wassen. Nu snapte ik er al meer van wat er allemaal gebeurde, ook werd er vandaag meer uitgelegd dan voorgaande dagen. Vanaf ong. 10.30 moesten Petra en ik met een erg onrustige client naar buiten toe, toen we daar waren werd ze al snel weer rustig, om 11.50 moesten we weer met haar naar binnen. We hielpen om 12.00 uur met het eten en na het eten moesten alle cliënten naar bed om een paar uur te slapen. Om 14.00 uur waren we vrij. S'avond hebben we lekker bij de mac gegeten, we hadden geen zin in eten koken en vonden dat we dat wel verdiend hadden! Toen we terug kwamen viel om ong. 19.00 uur de stroom uit rond 23.00 uur kwam er weer stroom. De stroom van 100 meter in onze straat was uitgevallen, hierdoor deden ook de straatlantaarns het niet meer en het is hier rond 20.00 uur al donker. We hebben ons in te tussen tijd goed vermaakt, ik had mijn zaklamp mee en hebben lekker buiten op het balkon met het licht van de zaklamp een spelletje gedaan.

Donderag: Vandaag was het plan om met de bus het land in te gaan, een leuk plaatsje op zoeken maar toen we het weer zagen hebben we dit maar veranderd. In tegenstelling tot Nederland hebben wij vandaag geen mooi weer. Het onweerde, regende en waaide heel hard, het is gelukkig niet zo heel koud. Toen we op het balkon stonden zagen we een parasol langs vliegen... Petra en ik hebben dus een heerlijk uitslaap, Skype en niks doe dagje ingepland.

We reizen hier altijd per bus, en dat is meestal een heel avontuur. Ten eerste zijn de bussen nooit op tijd, er hangen wel een leuk lijstje met tijden bij de bushalte maar daar klopt eigenlijk nooit wat van. Je moet er gewoon gaan staan en hopen dat je niet zo heel lang hoeft te wachten op de bus. Ook hebben wij regelmatig dat we in de bus zitten en de chauffeur pauze heeft, je word dan gewoon de bus uitgezet en kunt wachten tot hij verder gaat. Dit gebeurt ons elke morgen, daar zitten we dan om 6.30, te wachten tot de bus verder gaat. Ook hebben we een controle gehad, er werd ergens uit een achter kastje, ingewikkeld in handdoeken een brandblusser gepakt. En het werkt ook nog goed gekeurd, dus mocht er ook brand komen in de bus, kun je de brandblusser niet zomaar pakken. Wat wel een geruststelling is, is dat er niet meer gereden word met de harmonica bussen. Dit omdat er hiervan 3 in een week in de brand zijn gevolgen tijdens het rijden, wat een veilig idee..

Dit weekend moeten Petra en ik werken en Petra is zaterdag jarig, dus we gaan natuurlijk ook lekker taart eten!

Volgende week staat me een leuke week te wachten, Maandag komen papa en mama een week naar Malta toe. Hier heb ik natuurlijk erg veel zin in. Ik moet op Woensdag en Donderdag wel gewoon naar stage en op Vrijdag heb ik school maar verder hebben we tijd om leuke dingen te doen.

Nou ik zie dat ik inmiddels al een heel stuk verder ben.. Dus bij deze bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Veel liefs, van uit het mooie Malta.


  • 06 September 2013 - 00:00

    Meggie:

    leuk, leuk, leuk.
    we spreken je pa en ma zaterdag nog voor dat ze naar jou toe gaan, kunnen we het ff over jou hebben haha.
    we zijn ooit ook op Malta geweest, herken er wel wat van, ik ga toch de foto's weer eens bekijken. we zaten toen in een enorm hotel aan het zuiden van het eiland. geen idee hoe dat heette. het strand lag een eind onder het hotel. je kwam er via een hele lange trap langs de rots naar beneden. op het strand stonden heerlijke strandstoelen. ik weet ook nog dat het bij hevige regen het in de ontbijtzaal ook regende...haha was wel lachen. Alfred mocht niet naar binnen in zijn korte broek, wel in zijn jogging broek! op google vertaler staat ook Maltees tussen, misschien helpt t je
    have fun
    gr. Meggie

  • 06 September 2013 - 00:00

    Meggie:

    leuk, leuk, leuk.
    we spreken je pa en ma zaterdag nog voor dat ze naar jou toe gaan, kunnen we het ff over jou hebben haha.
    we zijn ooit ook op Malta geweest, herken er wel wat van, ik ga toch de foto's weer eens bekijken. we zaten toen in een enorm hotel aan het zuiden van het eiland. geen idee hoe dat heette. het strand lag een eind onder het hotel. je kwam er via een hele lange trap langs de rots naar beneden. op het strand stonden heerlijke strandstoelen. ik weet ook nog dat het bij hevige regen het in de ontbijtzaal ook regende...haha was wel lachen. Alfred mocht niet naar binnen in zijn korte broek, wel in zijn jogging broek! op google vertaler staat ook Maltees tussen, misschien helpt t je
    have fun
    gr. Meggie

  • 06 September 2013 - 13:58

    Martine Van Der Meer:

    He Esther,

    Super leuk om te lezen!

    een meneer dat ik naar de ik naar de politie moest...
    Ik had je bijna gelooft als je erbij had gezet dat je die dag aan geocaching had gedaan :)

    Succes met stage en have fun!

    Liefs Martine

  • 06 September 2013 - 14:08

    Judith IJzerman:

    Hee Esther,

    Wat een leuk verhaal zeg..
    Nou het stukje van de politie en dacht NEE, wat heb je gedaan ES:)
    Fijn om te lezen dat het goed gaat.

    Veel succes met stage, en geniet er van meid!

    Liefs, Judith

  • 06 September 2013 - 17:43

    Opa En Oeza:

    lieve verweg Esther,
    Je schrijft een heel lang en boeiend verhaal over je doen en laten. We hebben het saampjes, naast elkaar zittend gelezen en hebben er beiden van genoten.
    Vanavond gaat oeza naar de zang. Ze moeten naast de gewone repetitie ook repeteren voor de dienst van de AUSTIES. Deze mensen zijn a.s. zaterdag 50 jaar getrouwd. Ze zijn ons dus net voor.
    Het fietsen van oeza gaat steeds beter. Ze stapt veel vrijer op en pakt de fiets ook veel vaker. het wordt weer haar vertrouwde vervoermiddel. Ook het lopen gaat beter en gemaklkelijker.
    Judith kwam woensdag na de koorrepetitie even langs. Gezellig! Dat even gezellig binnenwippen van jou missen we echt wel, maar van je verhaal genieten we ook.
    Het weer is vanmiddag omgeslagen. Van zonnig en heet (31graden) naar onweersbui. Het stortregent gelukkig niet.
    Volgens mij moet je moeder vanavond werken. Ik zie haar hier net langsrijden, maar het kan evengoed een boodschap doen zijn.
    Lieve Esther, we vinden het fijn dat het je goed gaat en dat je ook tijd hebt om te genieten.
    Tuutje van Opa en oeza.

  • 06 September 2013 - 18:52

    Marleen:

    Hoooi Esther!

    Wat een leuk verhaal, mooi om te horen dat het goed gaat daar en dat je je goed vermaakt..!
    Leuk!
    Papa en mama zijn al vanalles vooor je aan het inpakken wat mee kan naar Malta!

    Fijn weekend, en als je moet werken, veel succes!:D
    xxxx

  • 06 September 2013 - 19:42

    Mama Margreet:

    Hoi lieve es,

    wat is dat toch leuk om op deze manier met je mee te genieten!!
    sommige dingen zie ik echt voor me........hihi
    volgende week gaan ook wij het een beetje meemaken......zin in !
    maak er een gezellig weekend van en wil je Petra alvast feliciteren met haar verjaardag!
    Veel Plezier!!
    liefs mama

  • 06 September 2013 - 21:58

    Judith:

    Hee Es!

    het werd tijd dat ik ook maar eens reageerde, maar ik mag je verslagen altijd als eerste lezen dus reageren vergeet ik altijd..

    Maar wel fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je leuke dingen doet en ziet en leuke mensen ontmoet! Ik heb het toch ook wel een beetje spannend gevonden op de dag dat je voor het eerst naar stage moest hoor.. Maar gelukkig is het een leuke stage en hoef je ook niet keihard te werken!

    Nou es, ik spreek je op whatsapp wel weer,
    kusje je zusje,
    Judith

  • 06 September 2013 - 23:04

    Vader:

    hoi essie

    wat mooi dat het goed met je gaat ben trots op je en volgende week komen we bij je op bezoek
    heb morgen en zondag nog een paar ritjes maar maandag zijn we er klaar voor.
    esther tot zondag en oja petra gefeliciteerd met je verjaardag straks

    grtz xxxx

  • 07 September 2013 - 16:35

    Jo Ijzernan:

    Wat een internationale meiden zijn jullie zeg! Ik dacht dat Judith lange verslagen kan schrijven, maar jij kunt er ook wat van. Maar fijn dat jullie het daar goed hebben. Geniet van alle ervaringen en we zien jullie weer een keer.

  • 09 September 2013 - 15:14

    Gaituly:

    Lieve esther, wat weer een fantastisch verhaal om te lezen. ik zie dingen die je hebt meegemaakt zo voor me, haha. een spelletje spelen in het donker met je zaklamp, geweldig!
    ik heb veel gewerkt de laatste dagen en dat was erg leuk op de nieuwe afdeling.
    veel nieuwe ziektebeelden, die ik erg interessant vind!
    we kletsen binnenkort verder op de Skype!

    geniet ervan, dat je ouders een week komen!
    misschien zijn ze nu wel net geland!

    heel veel plezier!

    liefs gaity!

  • 15 September 2013 - 21:42

    Rico, Astrid En Manon:

    Dag lieve Esther,
    Geweldig om te lezen wat je zoal doet en meemaakt! Blijven we ook een beetje op de hoogte. Pa en ma zijn inmiddels weer veilig thuis gekomen en die wezen ons hierop. Fijn om te horen dat je het daar naar je zin hebt en dat de tijd voorbij vliegt. Voor je t weet is het 3 november maar voor dat het zover is zal je vast nog van alles meemaken en leren.
    Hier gaat ook alles goed gelukkig. Geniet nog maar lekker daar van het mooie weer, de stage, je mede studenten, de gezelligheid enz. enz.
    We houden je blog in de gaten!
    Heel veel liefs Rico en Astrid en een hele dikke knuffel van je kleine nichtje Manon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Juli 2013
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 31826

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Wereld Jamboree Japan

24 Augustus 2013 - 02 November 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: