Week met Papa en Mama - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu Week met Papa en Mama - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu

Week met Papa en Mama

Door: Esther Schwieters

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 September 2013 | Malta, Sliema

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik jullie bedankten voor het lezen van mijn blog en de reacties, super leuk om te lezen!

Helaas staat deze blog er wat later dan de bedoeling was op, dit kwam door problemen met het internet of de site.. maar het is na een aantal dagen toch gelukt!

Ook deze week is heel snel voorbij gegaan, dat kwam zeker ook door dat mijn ouders hier waren. (vandaag dat deze blog ook een beetje laat is..)
Ik zal jullie vertellen wat ik de afgelopen anderhalve week heb gedaan:

Vrijdag 6-9
Was een normale rustige school dag. We hadden om 14.00 een kort gesprekje met Simon (onze begeleider van de ESE school) over hoe de eerste stage week was verlopen. We hadden dit samen met de hele groep Nederlanders. Daarna hadden we van 15.00 tot 16.30 en van 17.00 tot 18.30 Engelse les. Normaal vind ik de Engelse les heel leuk, maar dit keer vooral erg moeilijk. Ze zijn namelijk de hele week bezig met de ''stof'' en op vrijdag krijg ik hier een toetsje was. Van dit toetsje snapte ik niet zo heel veel, gelukkig was ik niet de enige in de klas en is het allemaal goed uitgelegd. We hebben afgesproken met ons groepje Nederlanders dat we elke vrijdag na school bij iemand gaan eten. Deze week aten we bij Saskia en Kim in Belmonte, een ander appartementen complex dan waar wij wonen. Het was erg gezellig maar we moesten wel weer op tijd terug, onze wekker zou de volgende morgen om 5.00 uur gaan.

Zaterdag 7-9
Vandaag hadden we feest, Petra was Jarig! Voor Petra en mij begon de dag al vroeg; om 5.00 uur ging de wekker voor stage. Het was een gezellige en normale stagedag. Op vrijdag is bij ons op stage altijd de wissel van cliënten, we hadden dus een boel nieuwe cliënten maar daar leer je wel heel veel van. We hebben op stage verder niks gedaan aan de verjaardag van Petra. Toen we thuis kwamen was er voor Petra een surprise party georganiseerd. Zo leuk, ze had echt niks door. Ze zei op de terugweg nog: "er zal wel niemand bij ons thuis zijn, wanneer nodigen we ze uit om taart te komen eten?" Mooi met haar mee gepraat en toen we thuis kwamen stond het huis vol met Nederlanders. We hebben gezellig met zijn allen taart gegeten en zijn 's avond uit eten geweest. Dat was de eerste keer Pizza voor mij in Malta, en Pizza maken kunnen ze hier gelukkig wel.

Zondag 8-9
Vandaag hadden we stage, heerlijk een poos met een cliënt buiten geweest. Dat is in zo'n land met zulk lekker weer helemaal niet vervelend. Toen we om 14.00 uur vrij waren hebben ze zo snel mogelijk de bus naar het waterpark Splash and fun genomen. Hier hadden we afgesproken om met een groep Nederlanders te gaan zwemmen. Het was erg lekker weer, ong. 30 graden, lekker zonnig en weinig wind. In het park waren veel en vooral gave glijbanen. We hebben ons prima vermaakt en rond 20.00 uur besloten we om gezellig ergens wat te gaan eten. Zo als wel vaker hier gebeurd kwamen we uit bij een Macdonalds. Lekker kipnuggets gegeten, in Malta zijn deze net zo lekker als in Nederland. De terug weg in de bus was net wat anders dan de andere keren. Er zat een groep jongeren achter in de bus die met eten/cola zaten te gooien, erg kinderachtig. Een man die er vlakbij zat zij er wat van, hierdoor werd een van de jongens zo agressief dat ze begonnen te vechten. Precies op de plek waar Petra en ik zaten gingen ze op de rond liggen. Petra en ik zijn heel snel door de bus geklommen naar een andere, veiligere plaats. Het ging hard tegen hard, heel naar en eng om te zien. Beide mannen hadden geen shirt meer aan, deze waren helemaal kapot. We vonden het heel eng omdat we niet wisten hoe het af zou lopen en of ze ons ook wat zouden doen. Toen het afgelopen was, werd een van de 2 mannen uit de bus gezet werden we gerust gesteld door de vrienden van de vechtende man en waren we al snel bij onze halte. Erg geschrokken kwamen we thuis, de volgende dag konden we er gelukkig wel om lachen en waren we blij dat met ons niks was gebeurd.

Maandag 9-9
Vandaag was het zo ver, papa en mama komen naar Malta! 's Morgens hebben Petra en ik boodschappen gedaan en zijn we even bij de zee geweest. Om 15.00 uur zouden mijn ouders aankomen in Malta, dus stapte Petra en ik om 14.00 uur in de bus. We waren om iets voor 15.00 uur, snel naar de aankomst hal. Het vliegtuig lande om 15.02 en na een half uurtje kwamen ze uit de deuren. Wat leuk en fijn om ze weer te zien. We hebben samen de bus opgezocht om naar ons appartement te gaan. We zaten in een bus waar in het een beetje regende, de airco was namelijk lek en ja, hier in Malta kan dat allemaal. Toen we bij ons appartement aankwamen heb ik alles laten zien, leuk en fijn om te laten zien waar je zo lang woont. We hebben gezellig met zijn alleen gegeten, na dat hebben we samen met papa en mama lekker op ons balkon gezeten. Na het eten zijn we met zijn 4en, mijn ouders, Petra en ik naar hun hotel gegaan. We hebben ingecheckt de spullen op de kamer gelegd en zijn gezellig wat gaan drinken. De plannen voor morgen door gesproken, we gaan gezellig een dagje naar Gozo, een klein eiland naast Malta.

Dinsdag 10-9
Zoals afgesproken waren Petra en ik om 9 uur bij de bushalte om samen met mijn ouders een dagje naar Gozo te gaan. We zijn eerst met de bus naar de opstap plaats van de boot gegaan en toen met de boot naar Gozo. Het was een erg grote boot met veel mensen en auto's er op, lijkt wel wat op de boot naar texel. Eenmaal op Gozo hebben we wat gedronken en hebben we met een sightseeing bus het eiland bekeken. Dit is een bus die van boven open is, je zit dus echt op de bus. Hij had ong. 6 plekken waar je uit kon stappen om wat te bekijken. Zo zijn wij uitgestapt bij een Marktje, bij de Zee en een leuk stadje. Onder weg in de bus werden er via oordopjes van alles verteld over de omgeving. We hebben een erg gezellig dagje gehad en moe kwamen we weer thuis, dus op tijd gaan slapen.

Woensdag 11-9
Vandaag hadden Petra en ik onze eerste laatste dienst hier, we hadden dus stage van 15.00 tot 20.00. Op tijd gingen we naar de bushalte, omdat het bijna 1,5 uur reizen is met de bus. We moeten altijd eerst met een bus naar de hoofdstad waar het grote bus station zit en vanaf daar gaat er 1 bus naar onze stage toe. We dachten dat komt mooi uit, onze bus staat er al, dit zagen we aan de naam en het nummer. Maar toen we eenmaal aan het reiden waren ging het wel heel anders dan we gewend waren, we hebben even gevraagd in welke bus we zaten. En dit was een ander nummer dan er voorop stond, dus ook niet de bus naar onze stage. We zijn terug gegaan naar een punt wat we wel kende en zijn vanaf daar met de juiste bus naar stage gegaan. Wel waren we een half uur te laat, collega's konden er wel om lachen en vonden het fijn dat we er waren. We haalden de cliënten uit bed, alle cliënten slapen hier ong. van 13.00 tot 15.15. Daarna dronken we thee en gingen we naar buiten. We hebben buiten gegeten, je kon zien dat alle cliënten genoten van het buiten zijn en was natuurlijk ook erg lekker weer. Om 19.00 uur gingen we de cliënten naar bed brengen, dat is hier echt een beetje lopende band werk. Alle cliënten worden tegelijk meegenomen naar boven waar ze slapen, worden bij hun bed gezet en kunnen wachten tot iemand komt om de pyjama aan te doen. Rond 19.30 hadden we ook alle cliënten in bed liggen.

Donderdag 12-9
Vandaag hadden Petra en ik stage, de wekker ging dus voor ons al vroeg. Toen we op stage kwamen waren ze al druk met het verzorgen van de cliënten, hier konden we dus bij helpen. Tijdens deze stage dag hebben we ook even een kort gesprekje gevoerd met onze baas. Hij en het personeel waren erg tevreden over ons, we werkten hard, wouden werken en wisten wat we moesten doen. Na het werk hadden we afgesproken met mijn ouders, we gingen samen uit eten. Erg gezellig hebben we bij een restaurantje aan het water gegeten. Erg fijn om zo even aan aantal dagen met je ouders te hebben.

Vrijdag 13-9
Vanmorgen eerst maar is begonnen met de was, dat was inmiddels al een hele bult geworden. En omdat je hier alles met de hand moet doen duurt het wel even voor je dat gedaan hebt. Daarna kwamen mijn ouders hier gezellig koffie drinken. Om 14.00 uur moesten we naar school, we hadden weer eerst een kort gesprekje met Simon. Toen mocht ik post halen, altijd leuk en spannend op vrijdag. Zal er post zijn en van wie? Ja er was post en hoe, 3 kaarten en 1 pakketje. In de klas hebben we met zijn allen de post bekeken, iedereen vond het leuk en spannend. Heel grappig omdat ze het proberen te lezen, Nederland lijkt qua woorden heel veel op Engels de meesten konden het dus wel een beetje lezen. Alleen ''Dikke Knuffel''' konden ze niks van maken, dus ik heb ze meteen maar een Nederlands woordje geleerd en hoorde dit regelmatig in de klas haha. Ik mocht in de klas erg veel vertellen over hoe mijn stage was en wat ik moest doen, erg leuk maar soms wel lastig in het Engels. Tijdens de 2e les gingen we ergens wat drinken met een ander klas, heel gezellig. Bij de foto's heb ik een foto gedaan van mijn klas. Na school gingen we eten bij Janou en Marloes. We hebben kip wraps gehad, erg lekker. Ook hebben we met de andere Nederlanders een gezellige avond gehad.

Zaterdag 14-9
Vandaag ging ik samen met papa en mama een dagje weg! We zijn naar het vissersdorpje, Marsaxlokk geweest. Hier was een marktje waar we lekker over heen hebben gelopen. Ook zijn we nog met een visser op zijn bootje een rondje over ze zee wezen varen. Tussendoor hebben we lekker op een terrasje gezeten, echt genieten! Later zijn we nog even naar Valleta geweest en wezen zwemmen. Als afsluiting zijn we lekker uit eten geweest. En toe kwam het afschied... dat zijn toch de minst leuke dingen van het weekend. Het was tot over 7 weken, aan de ene kant klinkt het zo lang, maar aan de andere kant ik mag nog 7 weken in dit prachtige, mooie, warme en fijne land blijven!

Zondag 15-9
Vandaag ging ik met een groep Nederlanders naar de Blue lagoon. Dit is een strand op een eiland van Malta, Comino. Het water is daar blauw en je kunt alles onder je zien. We gingen hier met de boot naar toe, heerlijk dat varen.Ook heb ik nog even gesnorkeld, zo mooi al die mooie vissen die onder je zwemmen. Wel lagen we daar zoals bij de meeste standen hier op de rotsen/steentje dus dat is wat minder prettig. Het was erg lekker weer en kwam dus ook goed rood thuis. 's hebben we lekker pannoeken gegeten met spek gegeten, erg lekker.

Maandag 16-9
Vandaag hadden we stage, een erg rustige en leuke dag.

Verder maken we veel mee met onze huisgenoten. Zo gebeurt het regelmatig dat Kees (onze chinees) 's morgen nog waker is als wij naar stage gaan. Hij is dat nog aan het kaarten met een aantal vrienden. Als hij wel slaapt, slaapt hij meestal op de bank. Best wel gek als wij dan 's morgens uit bed gaan om naar stage te gaan, ligt er iemand op de bank te slapen. Ook gebeurd het regelmatig dat als wij in onze huiskamer komen er lege flessen alcohol staan, en kees ligt dan op de bank te slapen meestal met zijn kleren aan. Ik heb hem deze week zelfs een keer om 5 uur ('s morgens) leren afwassen, ik had nooit gedacht dat ik iemand om 5 uur zou uitleggen hoe hij moet afwassen en al helemaal niet dat dit een chinees zal zijn.. Hij keek me gek aan toe ik vertelde en uitlegde dat hij ook moest afdrogen en niet alles nat in de kast kon leggen. Van Purk (onze Truk) merken we weinig, die zit veel op zijn eigen kamer. We horen wel vaak zijn muziek en dan zingt hij heel hard in het Turks mee, klinkt erg leuk! Purk gaat morgen terug naar zijn eigen land, we zullen deze week wel een nieuwe huisgenoot krijgen!

Jeetje, wat is het een stuk geworden, volgende keer maar niet zo lang wachten met schrijven.. Hopelijk hebben jullie het met net zo veel plezier gelezen als ik het geschreven heb.

Een dikke knuffel vanuit het mooie en warme Malta,
Esther

  • 19 September 2013 - 17:11

    Meggie:

    ik was al op zoek naar je link om je avonturen te lezen maar je had nog wat meer tijd nodig.
    ik heb nu ff wat tijd nodig om dit enorme verhaal te lezen.
    ik ga er straks goed voor zitten.

    later!

  • 19 September 2013 - 18:04

    Martine:

    Leuk om weer wat van je te lezen en leuke foto's.

    Veel plezier nog daarzo!

    Liefs

  • 19 September 2013 - 20:22

    Erica:

    Hallo Esther!
    Wat een leuk verhaal! Leuke foto's erbij ook!
    Ziet er allemaal erg gezellig uit! :) Wat een grote groep Nederlanders zit daar zeg!
    Ben wel een beetje jaloers op het weer daar hoor!
    En je bent naar een water park geweest! Vet gaaaf! Wil ik ook al heel lang een keer heen.
    Jammer genoeg zijn die niet in Nederland :(
    Geniet er nog even van de laatste 6,5e week!
    Dikke knuffel!

  • 19 September 2013 - 20:56

    Janneke :

    Hoi Esther,
    wat een leuke verslagen schrijf je en het is fijn dat je het erg naar je zin hebt.
    voor dat je het weet zijn die zeven weken om heel veel succes en plezier daar!!!
    hartelijke groetjes Janneke Harold en Iris

  • 20 September 2013 - 12:56

    Jeanet:

    Heee Es!

    leuk om je verhalen te lezen! En je foto's te bekijken.
    Haha zo als ik het lees heb je het behoorlijk naar je zin daar!
    Nog veel plezier en succes daar !!
    En tot over 7 weken ;)


    Liefs Jeanet

  • 22 September 2013 - 13:22

    Mama Margreet:

    Hey lieve es,

    Het blijft leuk om je verslagen te lezen!!
    Ook wij hebben een heerlijke week gehad samen met jou!
    Nu weer terug in het best wel koude holland.Maar ...... het kan niet altijd feest zijn.
    Allemaal weer aan het werk, en naar school.
    Wat leuk he dat de moeder van Petra, en haar tante en nicht, ook een paar daagjes komen!! Gezellig!!
    Heel veel plezier en succes volgende week op de stage, en tot de volgende keer!!!

    Liefs mama

  • 22 September 2013 - 13:28

    Dolf Papa:

    hey Es

    Je schrijft leuk dat moet ik wel zeggen zeg,
    verder hebben we een leuke week bij je gehad bedankt daar nog voor.
    nu nog zes weken bijna op de helft, geniet nog van deze samen

    veel liefs van je pappie

  • 25 September 2013 - 00:39

    Meggie:

    goh, het is toch ff wat later geworden. ik zit nu op de bank met ALfred een biertje te drinken (hij is nú jarig)
    het 2e verslag moet ik nog doornemen.
    nou, geen straf hoor, je schrijft leuk!

    heb je al een processie meegemaakt?
    maar misschien heb je daar ook helemaal geen tijd voor, het is natuurlijk ook een stage en geen vakantie.
    ondanks dat heb je wel mooi weer en dat maakt het natuurlijk heel aangenaam.
    genieten! dat is het sleutelwoord.

    gr. Meggie, en ook van Alfred.


  • 25 September 2013 - 20:08

    Gaity:

    Lieve Esther,

    wat een leuk verhaal om te lezen! Al je belevenissen!
    Haha, 1 pakketje van wie zou dat nou zijn:P

    Vooral de foto`s maken het echt erg leuk!
    Zo te zien geniet je enorm!

    liefs Gaity

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Juli 2013
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 31820

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Wereld Jamboree Japan

24 Augustus 2013 - 02 November 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: