Week 4 alweer! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu Week 4 alweer! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Esther Schwieters - WaarBenJij.nu

Week 4 alweer!

Door: Esther Schwieters

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 September 2013 | Malta, Sliema

Lieve allemaal,

En toen was er al weer een week voor bij, jeetje wat gaat de tijd hier snel!
Over 6 weken ben ik vandaag terug in Nederland.

Ook deze week heb ik natuurlijk weer van alles beleeft en gedaan, ik zal jullie kort vertellen wat ik heb gedaan.

Dinsdag 17-9
Vandaag hadden we stage van 7.00 tot 14.00. We mochten eerst helpen met het verzorgen van de cliënten. Daarna werden ze allemaal naar een soort speel lokaal gebracht waar ze gingen tekenen of spelen. Wat ik nog niet eerder had mee gemaakt is dat ook al het personeel zat te kleuren. Daar zaten we dan, met een muziekje op te kleuren. Volgens een collega hadden ze muziek opgezet waar bij je je goed ging voelen. En inderdaad, het klonk erg vrolijk, Petra en ik vonden het wel wat weg hebben van het foute uur van Qmusic. Ineens kwam het liedje: ''Schatje mag ik je foto''. Petra en ik keken elkaar aan en begonnen te lachen. Onze collega's vroegen aan ons of dit een Nederlands liedje was en vertelde dat ze hem zo vrolijk vonden klinken. Even later kwam ook nog het vliegerlied voorbij. We hebben onze begeleider van die dag verteld dat we hier een dansje op wisten en we deze wel een keer aan de cliënten/collega's wilde leren, dit vond ze een goed idee. Vandaag is de turk uit ons appartement weg gegaan.

Woensdag 18-9
Vandaag was de laatste keer dat onze wekker zo vroeg ging, 5 uur is wel echt op tijd. Vandaag hielp ik bij het verzorgen van een cliënt die eigenlijk heel zelfstandig was. Maar hij mocht niks zelf doen, omdat het dan niet snel genoeg ging. Ik kon aan hem merken dat hij handelingen in een bepaalde volgorde doet en dit graag zelf wou doen. Maar de collega waar ik mee werkte zei tegen hem dat het dan veel te lang ging duren en dat zij het wel voor hem zou doen. Hij werd hardhandig op een bed gelegd een aangekleed, hij bleef maar spartelen omdat hij het graag zelf wilde doen. Ik vond dit erg lastig om te zien omdat dit helemaal tegen mijn manier van zorg geven gaat. Namelijk de cliënten zelf laten doen wat hij/zij kan. Toen ik later vroeg waarom hij het niet zelf mocht doen, gaf ze aan dat het dan heel lang zou duren voordat hij klaar was. Ik heb toen verteld hoe we in Nederland hier mee om gingen en hoe ik het zou doen, hier ging ze niet echt op in. We hadden vandaag een gesprek met onze baas hij was erg tevreden over ons werken. Ook vroeg hij ons of we vanaf volgende week van maandag tot donderdag van 10.00 tot 17.00 uur wilde gaan stage lopen. Dit kwam voor hun beter uit, en wij zijn elk weekend vrij om dingen te ondernemen. Na stage zijn we naar het oude stadje ''Mdina'' geweest, we hebben hier rond gekeken. En natuurlijk een stuk taart gegeten bij een restaurant dat hier bekend om staat, en he was zeker erg lekker!

Donderdag 18-9
Vandaag hadden we een lekker rustig dagje, Wassen, kaartje/mailtje schrijven, dingen voor school doen en even naar de supermarkt. Vandaag was het een Nationale feestdag in Korea, en laten wij nou net met een Koreaan in huis hebben wonen. Deze was dus druk bezig met koken en later kwamen zijn land genoten samen met hem dit feest vieren. Ook wij kregen nog wat, erg lekker. Het lekker een soort hamburger met ei er om heen en gebakken komkommer met ei/kaas er om heen. Het feestje ging tot laat door, met als gevolg dat we later op de avond 3 dronken Koreanen in het appartement hadden zitten. Jammer dat we ze niet konden verstaan want ze hadden hele verhalen, maar toch konden wij er wel om lachen. 's Avonds was het Lady's night in het winkelcentrum, hier zijn we met een groep Nederlanders heen gegaan. Gezellig gekeken in de winkels en op een terrasje gezeten.

Vrijdag 20-9
Vanmorgen zijn we naar de LIDL gewest, nou dan is het net of je weer in Nederland bent. De winkel was voor een grotendeel het zelfde als de Nederlandse LIDL. We hebben grote inkopen gedaan, omdat de LIDL hier een erg goedkope winkel is. Want over het algemeen zijn de supermarkten en andere winkels hier erg duur. De restaurant zijn hier wel veel goedkoper als in Nederland, maar verder is alles hier duurder. Van 15.00 tot 18.30 uur ben ik naar school geweest. Ik had vandaag een nieuwe lerares. Deze vertelde mij dat ze vorig jaar ook een student uit Nederland had gehad die dezelfde opleiding deed als mij. Toen ik haar vroeg of dit toevallig Marleen was, zei ze ja zij hete Marleen. Heel toevallig, ik heb nu dus dezelfde docent als Marleen vorig jaar had. We hebben deze les vooral grammatica gedaan. Ondanks dat ik dat normaal niet leuk vind, vond ik deze les erg leuk dat kwam ook doordat ik het snapte. Na school hebben we met 8 Nederlandse meiden in ons appartement gegeten, we hadden broodjes hamburger met ijs na. Het was een erg gezellige avond.

Zaterdag 21-9
Vanmorgen hebben we maar lekker uitgeslapen, hier waren we wel even aan toe. 's Middags zijn we met 4 Nederlandse meiden gaan geocachen in Valleta, de hoofdstad van Malta. Dit is doormiddel van een GPS een bepaald punt vinden waar iemand anders een ''schat'' verstopt heeft. Het is dus een soort schat zoek spel, dat over de hele wereld te doen is. We hebben 2 ''schatten'' gevonden en zijn hierdoor op erg mooie en verassende plekken geweest. Vandaag is ook onze Koreaan weg gegaan, hij ging op vakantie. Wij dachten die komt wel weer terug, maar zijn kamer was helemaal leeg en zijn bed al weer opgemaakt voor de volgende. Waarschijnlijk krijgen we nu dus 2 nieuwe huisgenoten, we zullen het wel zien.

Zondag 22-9
Vandaag hadden we voor Janou een verrassingsfeestje georganiseerd. Zij was jarig geweest en dit was eigenlijk nog niet gevierd. We hebben haar met een smoesje naar het strand gelokt. Wij zaten toen al op het strand met allemaal lekkere dingen, we gingen namelijk picknicken op het strand. Erg gezellig en leuk. Het weer was vandaag wat minder de zon hebben we maar even gezien, maar gelukkig was het wel warm genoeg om nog even snel in de zee te zwemmen. Vanavond redelijk op tijd slapen morgen beginnen we aan week 4 op stage.

Verder begin ik hier al veel dingen ''normaal'' te vinden,
- het niet drinken uit de kraan
- het verkeer komt van de verkeerde kant (voor mijn gevoel)
- iedereen komt te laat
-de bussen die niet op tijd komen of helemaal niet komen
- we bijna nergens en vaak erg slecht internet hebben.
- zelfs collega's die tegen elkaar of de cliënten schreeuwen
Dit zijn allemaal dingen waarvan ik in het begin had gedacht dat ik niet of moeilijk aan kon wennen, maar doordat je het zo veel ziet/het moet doen wen je er vanzelf aan ben ik achter gekomen.

Maar ook merk ik dat ik al aan de mooie dingen hier ga wennen, ik vind het al normaal dat
-Als ik 's morgens de gordijnen open doe dat ik de zee zie
- Het (bijna) altijd mooi weer is.
- Malta zulke prachtige en verschillende landschappen heeft.
- ik de zee hoor als we op de bus staan te wachten
- We hier echt overal kunnen komen met de bus (met een bus kaartje waar je per week 12 euro voor betaald)
- De vriendelijkheid van alle Maltese mensen zowel op stage als op straat.
- Dat we een super fijne stage plaats hebben, met lieve cliënten, collega's en veel leer momenten.
- Ik bijzonder gelukkig moet zijn, dat ik hier 10 weken op de prachtige eiland mag wonen.
Gelukkig kijk ik dan ergens naar en kan ik me dan wel weer bedenken, wat bijzonder is het hier allemaal!
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!
Lots of love,
Esther

  • 24 September 2013 - 17:12

    Judith IJzerman:

    Hee meid,

    Wat leuk om weer je verhaal te horen!
    Geniet van de tijd meid, want de tijd gaat snel! Geniet van alles om je heen, en maak er nog maar 6 leuke en leerzame weken van!

    Veel liefs,
    Judith

  • 24 September 2013 - 18:50

    Marleen:

    hoooi!

    Wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    En grappig dat je dezelfde docent als mij hebt gehad!:)
    Nog maar 6 weken, dan ben je alweer terug, gaat snel! Maaaar je bent nog niet op de helft...
    Gelukkig heb je het daar goed en doe je veel leuke dingen! Én een leuke en leerzame stage, wat wil je nog meer... hahaha!

    Geniet ervan meid!

    xx

  • 25 September 2013 - 13:26

    Mama Margreet:

    Hoi lieve es,

    Wat heb ik weer genoten van je levendige verslag!
    En wat fijn dat je zoveel positieve punten ervaart tijdens je buitenlandse stage.
    Ga zo door!!!

    Dikke kus mama

  • 25 September 2013 - 15:23

    Opa En Oeza:

    hoi lieve esther,
    Wat verras je ons toch met verschillende dingen: de prachtige bos bloemen en de bijbehorende kaart,(hoe kreeg je het voor elkaar dat ze beiden op dezelfde dag kwamen?) maar ook het prachtige verslag. Wat lezen we daarin een positieve punten; het geeft je een warm gevoel zo positief je schrijft.
    Ga lekker zo door en blijf genieten.
    opa en oeza.

  • 25 September 2013 - 20:16

    Gaity:

    Haha Esther, ik denk dat als je terug zult zijn in Nederland grote afkickverschijnselen zult krijgen:P
    Dan zul je vast weer moeten wennen aan sommige dingen in Nederland.

    Iedereen is op tijd, behalve Esther:p
    Regen, bijna iedere dag:p
    Overal is goed internet!

    Haha, maar nu even wat anders!
    Wat een super leuk verslag heb je weer geschreven.
    Ik word er helemaal blij van.
    Ook heb je deze week eindelijk een SCHAT gevonden, dat werd ook wel tijd:p haha.
    Leuk dat nu je klompjes op reis kunnen gaan!

    LIEFS Gaity

  • 30 September 2013 - 21:57

    Gerda:

    Hoi esther, leuk om te lezen. Wat doen jullie het goed! heerlijk om te lezen. En nee, het is hier niet koud, heb nog geen winterjas aan, wanneer ik wakker word zie ik als ik heel goed kijk de zee, de zon en ........gaat mijn wekkkerradio!

    groeten , ook van Lisa, die nu heerijk ligt te slapen onder haar dikke dekbed!!

    gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Juli 2013
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 31827

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 11 Augustus 2015

Wereld Jamboree Japan

24 Augustus 2013 - 02 November 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: